سعید قربانی

سعید قربانی

خبری ، سیاسی ، آموزشی ، فرهنگی ، آمل
سعید قربانی

سعید قربانی

خبری ، سیاسی ، آموزشی ، فرهنگی ، آمل

کواکبیان: نباید روابط تاریخی ایران و آلمان را صرفا به مذاکرات هسته ای گره زد

در دیدار سفیر آلمان در ایران؛


کواکبیان: نباید روابط تاریخی ایران و آلمان را صرفا به مذاکرات هسته ای گره زد



تهران - ایرنا - دبیر کل حزب مردم سالاری گفت: نباید بهبود روابط ایران و آلمان به نتایج مذاکرات هسته ای گره بخورد و باید موانع گسترش روابط را به صورت دو جانبه حل کنیم.




به گزارش ایرنا از روابط عمومی حزب مردم سالاری، مصطفی کواکبیان در دیدار ˈمیکائیل بارون فون اونگرن اشترنبرگˈ سفیر جمهوری فدرال آلمان در ایران، با اشاره به قدمت و سوابق تاریخی روابط دو کشور ایران و آلمان اظهار داشت: سابقه طولانی روابط و اشتراکات فرهنگی می طلبد تا ایران و آلمان، روابط بسیار خوبی داشته باشند، اگر چه در سال های اخیر علی رغم این سابقه بسیار طولانی، شاهد یک رکود در روابط هستیم.

  

وی افزود: ایران و آلمان، همکاری های خوبی در بخش های مختلف فرهنگی، هنری، دانشگاهی و باستان شناسی دارند و امیدواریم تا در دوره جدید این همکاری های مشترک افزایش یابد و شاهد گسترش روز افزون روابط دو کشور باشیم.

مدیرمسوول مردم سالاری همچنین با اشاره به تاسیس انجمن روزنامه های غیردولتی در ایران گفت: آماده هستیم با رسانه های آلمانی جهت تبادل دیدگاه همکاری داشته باشیم.

کواکبیان افزود: ایران و آلمان به لحاظ فرهنگی، علایق مشترکی دارند که می توانند جهت بهبود روابط از آنها استفاده کنند.

وی اظهارداشت: جمهوری فدرال آلمان به عنوان یکی از کشورهای محوری در اروپا و جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از کشورهای تاثیرگذار در آسیا و خاورمیانه، می توانند روابط گسترده و بهتری با هم داشته باشند.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: ما از مواضع منطقی و مثبت آلمان در مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 استقبال می کنیم.

کواکبیان افزود: آلمان ها در افکار عمومی ایران، وجهه مثبتی دارند و به همین خاطر دولت آلمان می تواند از این فرصت استفاده کند.

وی در ادامه با اشاره به نقش رسانه ها در افکار عمومی گفت: انتظار داریم، رسانه های آلمان، واقعیت های مربوط به جامعه ایران را منتشر کنند ولی متاسفانه شایعات واهی و برخی اتهام ها سبب شده تا نگرانی هایی در برخی مسوولان اروپایی پیدا شود که یکی از هدف های مذاکرات کنونی هسته ای رفع این نگرانی و اعتمادسازی است.

کواکبیان اظهارداشت: اگرچه خوشبختانه گام هایی برای رفع تحریم های ظالمانه علیه ایران برداشته شده است اما ما معتقدیم در تفاهم نامه جامع باید تمامی تحریم ها از جمله تحریم های سازمان ملل برداشته شود تا بتوان روابط خوبی را پدید آورد.

مدیر مسوول روزنامه مردم سالاری در ادامه به بیانیه پارلمان اروپا اشاره کرد و افزود: در شرایطی که مذاکرات در حال پیگیری است معنا ندارد که چنین بیانیه تند و غیرمنطقی ای منتشر شود.

سفیر آلمان در تهران نیز در این دیدار گفت: در یکسال گذشته افکار عمومی آلمان ها نسبت به ایران علاقه مندتر شده اند که قطعا رسانه های آلمان در این زمینه نقش قابل توجه داشته اند.

فون اونگرن اشترنبرگ با اشاره به افزایش درخواست گردشگران و شهروندان آلمان برای سفر به ایران اظهارداشت: بالا رفتن ظرفیت توریسم برای سفر به ایران بیانگر گسترش روابط ایران و آلمان است.

وی افزود: زمینه های خوبی در خصوص گسترش روابط دو کشور داریم. به طورنمونه اتاق بازرگانی مستقل در ایران و آلمان وجود دارد و یا موسسه باستان شناسی و مدرسه زبان وجود دارد. این ساختارهای خوب می تواند به بهبود روابط کمک کند.

سفیر جمهوری فدرال آلمان در ایران گفت: طی ماه های اخیر از مجلس آلمان هم هیات هایی به ایران سفر کردند که این سفرهای دیپلماتیک قابل توجه است.

وی خاطر نشان کرد: امیدواریم با حل مساله هسته ای زمینه برای روابط بیشتر فراهم تر شود.

فون اونگرن اشترنبرگ با اشاره به نقش برجسته ایران در منطقه از اهمیت و محوریت ایران در ثبات منطقه سخن گفت و افزود: ایران در کنفرانس های متعدد مربوط به افغانستان نقش مهمی داشته است.

سفیر جمهوری فدرال آلمان در ایران در ادامه گفت: امیدواریم مذاکرات هسته ای در آینده به نتیجه برسد و همه کسانی که پای میز مذاکره هستند باید تلاش کنند تا این موضوع به نتیجه مطلوب برسد.

سفیر آلمان با اظهار تمایل از سفر روزنامه نگاران و خبرنگاران رسانه های ایران به آلمان جهت آشنایی با موسسات مطبوعاتی آلمان و همچنین سفر روزنامه نگاران آلمانی به ایران ، مسائلی مربوط به حقوق بشر مطرح کرد و با اشاره به تحصیلات خویش در رشته حقوق بر ضرورت گفت وگوها و نشست ها و تبادل هیات های مختلف جهت رفع سوءتفاهم ها تاکید کرد و گفت: سازمان ملل از جمله مراکز و موسسات بین المللی خوبی است که ما می توانیم از طریق آن آن برای حقوق بشر و سایر موضوعات تلاش کنیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.